Vreemde(n) aan de deur? Vraag om legitimatie!

Helaas heeft niet iedereen die bij u aanbelt goede bedoelingen. Sommige mensen proberen u aan de deur op te lichten of het huis binnen te komen om iets te stelen. Het is dan ook verstandig meterstandopnemers, reparateurs en collectanten naar hun legitimatie te vragen en die goed de controleren.

Soms vragen ze om een glaasje water of om pen en papier en glipt een handlanger het huis binnen. Ook doen dieven zich wel voor als collectant, meteropnemer of reparateur. Het kunnen mannen, vrouwen of kinderen zijn. Vertrouw nooit zomaar een vreemde.

Tips

Om te voorkomen dat u hier slachtoffer van wordt, heeft de politie een aantal tips. Laat nooit zomaar een onbekende binnen. Wilt u iemand ergens mee helpen, laat ze dan buiten staan en sluit de buitendeur terwijl u haalt wat u wilt geven (een pen of een glas water bijvoorbeeld).

Alle vormen en maten

Dieven en oplichters komen in alle vormen en maten. Ook schattig ogende kinderen of moeders met kinderen zijn niet per definitie te vertrouwen. Laat vreemden geen gebruik maken van het toilet, verwijs ze liever naar een openbaar toilet.

Legitimatie

Vraag meterstandopnemers en reparateurs naar hun legitimatie en controleer deze goed. Vertel bij twijfel direct dat u met het bedrijf of de instelling gaat bellen en doe dit ook echt. Kijk in het telefoonboek of op internet voor het nummer. Sluit de deur terwijl u belt.

Telefoon

Laat mensen geen gebruik maken van uw (mobiele) telefoon. Laat ook geen mensen binnen die een telefoontje willen plegen. Eventueel kunt u voor ze bellen terwijl zij buiten wachten.

Pinnen

Betaal geen (porto)kosten voor pakjes die u niet hebt besteld. Er zijn gevallen bekend waarbij een nepkoerier mensen vraagt te pinnen via een mobiel pinapparaat. Het verkeerde pasje wordt dan teruggegeven en er wordt geld van de rekening gestolen.

Collectanten

Collectanten zijn verplicht een legitimatiebewijs en een vergunning van de gemeente bij zich te dragen. Vraag daar gerust naar. Doe de deur even dicht terwijl je een portemonnee gaat halen of leg een klein geldbedrag vlakbij de voordeur neer in bijvoorbeeld de meterkast. In het Lingewaaljournaal worden wekelijks de vergunningen voor toegestane collectes gepubliceerd. Staan er geen collectes vermeld, dan zijn er geen vergunningen afgegeven voor die week.

Prijs vastleggen

Als mensen een dienst aanbieden, zoals messen/scharen slijpen of schoorsteenvegen, leg dan van tevoren (schriftelijk) de prijs vast. Anders kunnen achteraf enorme rekeningen worden gepresenteerd. Weet met wie u zaken doet, zodat u als dat nodig is altijd achteraf kunt reclameren.

Kopen aan deur, via telefoon of online

Pas op met kopen aan de deur, via telefoon of online, want dit betekent in principe dat u overhaast moet beslissen. Neem de tijd. Boven een bepaald bedrag moet de verkoper u wettelijk bedenktijd geven, zodat u nog kunt annuleren. U kunt de verkoper gerust vragen op een ander tijdstip terug te komen/bellen, zodat u nog met iemand kunt overleggen. Kijk voor meer informatie op de website van de Consumentenbond.

Advertentieverkopen

Pas op met het toestemmen om te adverteren in (gemeente)gidsen of op internet. Vaak wordt u per telefoon, mail of fax benaderd over het plaatsen van een advertentie of het ‘verlengen’ van een advertentiecontract. Soms compleet met kopie van een voorbeeldadvertentie met uw logo. Controleer goed in uw papieren en bij uw collega's of u daadwerkelijk een advertentie besteld hebt bij deze organisatie. Teken nooit iets als u het niet zeker weet. Gaat het om een advertentie in de gemeentegids, check dan eerst bij de gemeente of er inderdaad met de aanbieder gewerkt wordt via telefoonnummer 0345 - 63 40 00.

Vertrouwt u het niet?

Als elke seconde telt, kunt u 112 bellen. Als het ook zonder zwaailicht kan, belt u 0900 - 8844.